Vetenskapen om gåvan

Ingenting i världen är gratis, heter det som bekant.
Och så är det ju. Nästan.

Det vanligaste sättet att mäta en uppoffring är i pengar. Med giveaways/gåvor får mottagaren en känsla av att ha vunnit – utan att delta i tävlingen. Du är generös och öppen när du inte kräver surt förvärvade slantar som motprestation. Du kräver inte ens att mottagaren ska använda produkten. (Det kan du bara hoppas på.)

När du har bestämt dig för att erbjuda en gåva har mottagaren ingenting att förlora. Oavsett om den används eller läggs på hög har mottagaren inte förlorat något på att ta emot din produkt medan du har ökat sannolikheten avsevärt för att ditt varumärke exponeras till nya kundgrupper. En undersökning från L.J. Market Research visar att 52 procent av mottagarna av en gåva är villiga att vidare samarbeta eller handla av bolaget bakom produkten. För de övriga 48 procenten ökade viljan för ett samarbete markant.

“52 procent av mottagarna av en gåva är villiga att vidare samarbeta
eller handla av bolaget bakom produkten.”

Förutom att vara givmild har du öppnat en linje för kommunikation. Genom en snygg, funktionell giveaway introducerar du ditt varumärke utan att vara påtvingande. Oavsett om personen enbart använder t-shirten eller kaffemuggen hemma har den blivit en ytterligare kanal för ditt varumärke. Men det är inte ovanligt att din gåva används på jobbet där medvetenheten om ditt bolag kan generera fler affärer. Eller varför inte som svenska stjärnproducenten Kleerup, i rikstäckande TV?

Är din gåva ett vardagsföremål som en t-shirt, kaffemugg, penna eller ett nyckelband är sannolikheten stor att du dessutom fyller ett behov hos den förbipasserade. Hur många pennor har du faktiskt köpt i ditt liv? Hur många har du fått? Just det.

Vill du prata relationer med kunder och anställda?
Låt oss prata!