Produktmedia går ut på att bygga och förstärka ditt varumärke genom att använda fysiska produkter som budbärare. Och faktum är att det har många fördelar, så mycket som 57 % av svenska befolkningen använder någon form av produktmedia varje dag.

 

Vad är produktmedia?
För att förstå varför och på vilket sätt det är fördelaktigt att använda sig av produktmedia är det förstås bra att få en inblick i vad det är. Kort sammanfattat kan man säga att produktmedia är ett sätt att skapa relation och bygga lojalitet mellan dig och dina kunder genom fysiska produkter. Kanske känner du till företeelsen som profilprodukter? Alltså brandade pennor, väskor, t-shirts eller andra produkter som ges ut på exempelvis event eller mässor. Man kan säga att produktmedia är ett bredare begrepp av profilprodukter där grundidén om att ge mervärde genom smarta och bra produkter finns kvar, men med en större bakomliggande strategi.

Istället för att fokusera på produkten fokuserar vi på effekten. Vad vill du uppnå, vad ska insatsen fylla för syfte och hur ska den uppfattas av din målgrupp? För att ge ett konkret exempel; det är inte optimalt att ge bort 10 000 pennor under ett sportevenemang då man sällan har med sig en väska eller har behov av en penna, men en vattenflaska är däremot någonting som har både ett syfte och fyller ett behov. Produktmedia går helt enkelt ut på att bygga och förstärka ditt varumärke genom att använda fysiska produkter som budbärare.

Vad finns det för fördelar med produktmedia?
Produktmedia är, tro det eller ej, en viktig del av vardagen. Undersökningar visar att 57 % av Sveriges befolkning använder sig av produktmedia varje dag. Oavsett om det är pennan du skriver handlingslistan med, vattenflaskan på gymmet eller tygpåsen som du lägger matlådan i. Det är helt enkelt en effektiv exponeringsyta som också fyller en funktion.

Genom att skräddarsy produkten efter dina mottagare förstärks effekten. En tygväska med ett fyndigt och tankeväckande citat fyller både funktionen som väska, men väcker dessutom en känsla och blir någonting som din målgrupp står för och identifierar sig med. Man kan likna det med att någon delar en Facebook-annons på sin privata Facebook-profil, någonting som är bra mycket ovanligare än att använda en tygkasse

 

Stå ut från det digitala bruset
I dagens informationssamhälle behöver hjärnan sålla bort sådant som inte är viktigt för oss. Vi möts konstant av olika budskap från alla håll och kanter – i mobilen, på mailen, i sociala medier, på radio, tv och i appar. Vi kan inte ta in allting vi ser och det mesta försvinner i det digitala bruset. Och faktum är att ju mer digitala vi blir, desto mer ökar det fysiska och analoga behovet. Att få någonting fysiskt i handen gör oss omedvetet mer positivt inställda än till en annons som ploppar upp i en app. Det blir därmed enklare att fånga målgruppens uppmärksamhet och du kommer lämna ett starkare avtryck.

Så kommer du igång med produktmedia
Produktmedia är alltså en långsiktig budbärare för ditt varumärke. Och det fiffiga är att du inte behöver fokusera på produkten i första hand. Det du ska fokusera på är effekten du vill nå. Lär känna din kund och vad hen har för behov. Så länge du kan svara på frågorna varför, på vilket sätt och vilken effekt du vill nå så finns det experter som hjälper dig med de kreativa idéerna och produkterna, som till exempel vi på Master Design.

Kom igång med produktmedia idag. Här kan du kika på vad vi gjort tidigare. Och kontakta oss om du har frågor eller vill ha hjälp att komma igång.