Som grafisk formgivare på Master Design handlar det om att ta fram budskap och produkter som passar företags målgrupp och på så vis skapa träffsäker marknadsföring. Det vet Jenny Wiklund som jobbat på bolaget i 13 år. Läs om hennes erfarenheter från branschen.

Jenny Wiklund är grafisk formgivare och har varit på Master Design sedan 2007. Hon har vuxit sida vid sida med företaget som mognat och utvecklats mycket under de 13 år hon varit på plats. Jenny jobbar i ateljén, med andra ord Master Designs egen inhousebyrå.

– Ateljén står på två ben. Det ena benet är att vi gör korrektur som fungerar som produktionsunderlag och det andra är att vi gör produktskisser och pitcher; alltså de skisserna som säljarna har med sig som införsäljningsunderlag till kunder. Kunderna kan även använda oss som en extern inhousebyrå vid behov. Det kan de göra om kunskapen om tryckunderlag inte finns inom företaget eller för att de helt enkelt inte har tid. Då finns vi där till hjälp, säger Jenny.

Lägg krutet på budskapet

Jennys dagar går framförallt ut på att göra pitcher till potentiella kunder. Tillsammans med sina kollegor klurar de på idéer, produkter och budskap som passar kundernas behov. Och med många år i ryggen har Jenny blivit vass på att se vilka budskap och produkter som funkar.

– Produktmedia för mig är världens bästa portabla marknadsföringsplats. Det är sjukt effektivt om man gör det rätt och jag har sett många exempel på när det verkligen sitter mitt i prick.

Faktum är att det inte behöver vara det mest avancerade som funkar bäst. Det är företagets budskap tillsammans med produkten som avgör hur träffsäkert det blir. Jenny menar att rätt budskap på något så enkelt som en penna kan vara det som ger bäst effekt.

– Jag var på en föreläsning om framgång och fick en till synes ganska tråkig produkt; ett block och en penna. Men på pennan stod det ”framgångspennan” och på blocket stod det ”framgångsblocket”. Genast har produkterna fått en helt ny mening.

Populära produkter

Men vad är det egentligen för produkter som går hem hos kunderna? Enligt Jenny går det i perioder, men en av storsäljarna de senaste åren har varit den tunna mössan som funkar lika bra i löparspåret på våren som under friska sommarkvällar vid havet eller i längdspåret på vintern. Annars är tekniska produkter som LED Laddkabel 3–1, USB-datablockerare och portabla laddare populära. Och under höst och vinter blir det ofta högt tryck på reflexprodukter. Men det finns förstås beställningar som skiljer sig från mängden.

– För flera år sedan så ville en kund ha hundbajspåsar och hållare med sin logga på. Vi fick leta på olika mässor i Kina innan vi hittade det, och de var tvungna att göra en jätte-beställning för att få hem det.

Framtidens trender inom produktmedia

Jenny ser hur hållbarhetstrenden fortsätter öka. Många efterfrågar produkter gjorda av miljövänliga material och de flesta företag är väldigt noga med att beställa sådant som faktiskt kommer till användning för att inte producera onödiga prylar. Dessutom tror hon att teknologin kan skapa förutsättningar för ännu bättre produktmedia.

– I framtiden tror jag vi kommer få större efterfrågan på smarta tillbehör till mobiler och datorer. Idag är det svårt att ge kunden en siffra på hur mycket en produkt faktiskt används. Men genom smarta innovationer tror jag att vi så småningom kommer kunna mäta även användningen av produkterna och på så vis få ytterligare evidens för att produktmedia är effektiv marknadsföring.

Jennys tre tips till dig som vill komma igång med produktmedia

1

Fundera på vilka som är målgruppen. Vem är mottagaren och när ska produkten användas?
2

I nästa steg fundera på vilket budskap du vill förmedla och nå ut med.
3

När du fått klart ovan steg kan vi på Master Design ta fram förslag på träffsäker produktmedia som står ut i mängden.

Följ Master Design