Moderaterna och Master Design har arbetat ihop sedan 90-talet. Nu växer samarbetet sig starkare. I februari vann Master Design upphandlingen om att bli enhetlig leverantör av kampanjprodukter till Moderaternas riksorganisation.

I februari 2020 vann Master Design upphandlingen om att ta över all produktion av kampanjprodukter för Moderaternas riksorganisation, med allt från kläder till pins och andra handelsprodukter. Samarbetet löper till efter riksdagsvalet 2022 med syftet att använda en och samma leverantör för att förmedla en uniform bild av partiet och bli mer kostnadseffektiva.

– För oss som är i valvinnarbranschen så är kampanjprodukter mycket viktiga, därför gjorde vi en omfattande upphandling. Master Design vann eftersom de är den perfekta helhetsleverantören, lika kreativa som professionella i alla led, säger Martin Borgs, kommunikationschef på Moderaterna.

Ett snart 25 årigt samarbete

På regional nivå har Moderaternas samarbete med Master Design pågått sedan 90-talet. I snart 25 år har företaget tagit fram kampanjprodukter för både valperioder och mellanvalsperioder.

– Vi har en lång historia med Moderaterna Stockholms stad och län och känner oss trygga i vad de förväntar sig och vill ha. Nu när vi har ett långt löpande avtal med riksorganisationen kan vi tänka ännu mer långsiktigt och bli mer kostnadseffektiva. Moderaterna kommer få bättre kontroll på sitt varumärke och vi kommer kunna förstärka deras kampanjarbete med effektiv produktmedia, säger Michael Barkman, vd på Master Design.

“Master Design vann eftersom de är den perfekta helhetsleverantören, lika kreativa som professionella i alla led.”

Martin Borgskommunikationschef på Moderaterna

Kundernas varumärken är det viktigaste

Inför upphandlingen förberedde sig Master Design som de alltid gör inför en skarp pitch. De skapade en arbetsgrupp och arbetade fram förslag på lösningar med allt från kreativa produkter, logistiklösningar och distribution. Det var viktigt att lösningen som togs fram skulle vara både kreativ och realistiskt genomförbar, och inte minst innehålla redogörelser av legala krav och hållbarhetsmärkningar.

– Kunder som är noga med sitt varumärke väljer gärna oss som leverantör. Och om det är några som är noga med sitt varumärke så är det politiska partier. Vi har koll på miljömärkningar och legala krav och lämnar ingenting åt slumpen. Våra kunders varumärken är viktigare än vårt eget och vi behöver ha stor respekt för förtroendet att de väljer oss, säger Michael Barkman.

Aleksander Lestaric som är fältorganisationschef för Stockholms stad och län menar att just Master Designs hållbarhetsansvar, såväl ekonomiskt som socialt och miljömässigt var en bidragande faktor till att de vann upphandlingen.

– Det finns många som lovar mycket och kan pressa priset. Men tummar man på kvalitén eller levererar produkterna för sent så spelar det ingen roll hur billig man är. Det är viktigt för oss att vi har en leverantör med en transparent produktionsresa, säger Aleksander Lestaric.

 

“Tummar man på kvalitén eller levererar produkterna för sent så spelar det ingen roll hur billig man är. Det är viktigt för oss att vi har en leverantör med en transparent produktionsresa.”

Aleksander Lestaricfältorganisationschef för Stockholms stad och län

Överraskningen; en ny varumärkesplattform

Det är inte första gången Master Design får göra spännande projekt tillsammans med Moderaterna. Efter EU-valet 2019 uppdaterade partiet sin varumärkesplattform och logotyp med nya kulörta färger och former. Den nya varumärkesplattformen skulle komma som en överraskning på Moderaternas Sverigemöte och till det tog de Master Designs till hjälp.

– Vi tog fram produkter i det nya manéret under stort hemlighetsmakeri. Det var bara fyra personer hos Moderaterna och vi som visste om hur det nya färg- och logoskiftet skulle se ut. Vi tog fram åtta produkter i det nya manéret under kort tid och det hela resulterade i en stor överraskningseffekt under Sverigemötet, säger Michael Barkman.

Fokus på riksdagsvalet 2022

Nu ligger fokus på riksdagsvalet 2022 och att skapa riktigt vass kommunikation. I och med det nya samarbetet kommer alla medlemmar kunna handla likadana produkter från samma webbshop, oavsett om det är en liten förening eller stort förbund. Det gör att Moderaterna får ett mer enhetligt varumärke och alla organisationer lika möjligheter att ta del av effektiv produktmedia.

–Jag ser fram emot att hålla tät dialog med olika medlemmar för att se vilka produkter som blir bra samtalsstartare under kampanjperioden och vilka som kan utvecklas ännu mer. Vi brinner för att hela tiden utvecklas och bli bättre, och det ska bli spännande att göra det tillsammans med Moderaterna, säger Michael Barkman.

Aleksander Lestaric
Fältorganisationschef Moderaterna Stockholm stad och län

Michael Barkman
vd på Master Design

Följ Master Design