Vi människor behöver känna syfte, gemenskap och glädje för att kunna prestera. Att dina medarbetare trivs på jobbet är därför a och o för att bygga ett bra och hållbart bolag. Produktmedia skapar intern gemenskap vilket i längden leder till glada medarbetare och i sin tur lönsamhet. Vi berättar hur.

Produktmedia går ut på att bygga och förstärka ditt varumärke genom att använda fysiska produkter som budbärare. Vill du läsa mer om fördelarna med produktmedia för ditt företag kan du göra det här. Men det finns bra många fler fördelar med produktmedia, som till exempel när det kommer till Employer Brandnig. Det ska vi gå in på idag.

Vad är Employer Branding?
Employer Branding handlar om att jobba med sitt arbetsgivarvarumärke, både externt och internt. Alltså hur du som bolag attraherar och rekryterar nya medarbetare och hur du får dina anställda att trivas på jobbet. Studier visar nämligen att de som trivs och har kul på jobbet gör bättre ifrån sig och på så vis bidrar till mer produktivitet och lönsamhet. Det är alltså superviktigt för byggandet av ett bra och hållbart bolag.

Men vad har det här med produktmedia att göra? Först och främst vill vi vara noga med att poängtera att produktmedia aldrig kan ersätta Employer Branding. Men det kan förstärka den. På samma sätt som Facebook-annonser är ett verktyg för företag att nå ut med sin marknadsföring och sitt varumärke är produktmedia ett verktyg för att nå ut och förstärka sitt arbetsgivarvarumärke.

Produktmedia för att bygga Employer Branding
Kanske fick du själv någonting din första dag på jobbet, och kanske använder du det fortfarande? Produktmedia för Employer Branding kan vara allt från ett start kit till alla nyanställda till schyssta träningskläder eller varför inte en take away kopp till kaffet du dricker på väg till jobbet? Får du någonting från din arbetsgivare som du har behov av kommer du troligtvis att använda det. Men precis som för all produktmedia gäller det att tänka på mottagaren. Vilket syfte ska produkten fylla och vad är det för känsla som ska skapas hos mottagaren?

När det kommer till Employer Branding handlar det ofta om att skapa gemenskap och bygga lojalitet. Så det gället att hitta rätt budskap. Ett internskämt på en mugg, ett roligt citat från chefen på ett anteckningsblock eller specialbeställda kläder till sommarfesten. Genom att lägga krut på budskap skapas engagemang som får dina anställda att känna sig som en del av ett större sammanhang.

4 anledningar att använda produktmedia för att förstärka Employer Branding:

  • Dina medarbetare känner sig välkomnade och betydelsefulla
  • Dina medarbetare känner intern gemenskap
  • Dina medarbetare identifierar sig med varumärket även utanför jobbet
  • Dina medarbetare blir ambassadörer för bolaget

Men kom ihåg; det räcker förstås inte att ge bort en penna och tro att du stärker ditt arbetsgivarvarumärke. Employer Branding är någonting som ska genomsyra en hel organisation. Men genom smart och genomtänkt produktmedia kan du sätta guldstjärna på någonting som redan är bra.

Vill du ha hjälp att komma igång? Kontakta oss idag!