Produktmedia, upphandlingar och inte minst hållbarhet. Det är Acki Nordins specialiteter som sälj- och kundansvarig på Master Design. Med ett brinnande engagemang hjälper hon sina kunder att göra smarta val för en bättre värld.
Acki Nordin jobbar på SKS-avdelningen på Master Design. SKS står för
storkundsstöd och innebär att hon jobbar med upphandlingskunder som
till exempel Stockholms Universitet, Uppsala Universitet, Karolinska
Institutet och Liseberg. Skillnaden på storkundsstöd och vanligt kundstöd
är egentligen inte så stor, det handlar framförallt om att Acki kan ha flera
hundra olika kontaktpersoner för en och samma kund. Men förutom att
hjälpa sina kunder hitta rätt produkter har hon en annan viktig funktion.
– Jag har en stor inriktning på hållbarhet i mitt arbete och hjälper våra
kunder att hitta de mest miljövänliga alternativen. Nu för tiden är
hållbarhet ofta ett krav i upphandlingar och vi har hjälpt kunder att byta ut
hela sitt sortiment från icke hållbart till hållbart, säger Acki.
Brinner för hållbarhetsfrågor
Hållbarhet är också ett personligt intresse för Acki. Det faller sig naturligt
att handla ekologiskt, källsortera och inte köpa onödiga kläder och prylar.
Så att få hjälpa kunder fatta bra och hållbara beslut ser hon som en stor
bonus i sitt jobb.
– Det krävs att man brinner för hållbarhet och har ett personligt
engagemang för att det ska funka och kännas genuint. Jag jobbar inte
bara med hållbarhet utåt, utan har till exempel haft internutbildningar
med mina kollegor och pratat om hållbarhet på både samhälls- och
produktnivå.
Men arbetet är inte enbart en dans på rosor. Acki berättar att det är
vanligt att kunder stirrar sig blinda på pris, så att få dem att välja de
hållbara och ibland lite dyrare alternativen, kan vara en utmaning.
– Även om företaget har miljö- och hållbarhet i sin policy så är det upp till
varje ansvarig att fatta de slutgiltiga besluten. Det betyder att vissa väljer
kvantitet framför kvalitet. Min uppgift är att ge kunden information om vad
de kan göra och vilka bra beslut de kan ta. Det handlar om att få dem att
se helheten.
Produktmedia ska fylla ett högre syfte
På Master Design finns det ett gemensamt mål om att få sina kunder att
se helheten med produktmedia. Hur det kan fylla ett högre syfte som
representerar företaget och skapa nytta för både avsändare och
mottagare.
– Vi vill vidga begreppet och få kunderna att lyfta blicken. Hur kan
produkten fortsätta leva? Vi vill få dem att välja bort onödiga saker och
istället lägga pengarna på färre men bättre produkter som håller över tid i
kvalitet, budskap och användningsområde.
Det finns många sätt för företag att göra hållbara val. Själv är Acki förtjust
i allting som är tillverkat av någonting återvunnet, som till exempel FSC
märkt papper.
– FSC-märkt papper är ett redan bra papper som sedan återvinns och blir
ännu bättre. När man återvinner FSC-märkt papper så tar man vara på allt
spill och gör nytt papper av det. Det återvinns inom fabriken och blir en
fiffig cirkelekonomi. Visst är det coolt?
Med nya innovativa sätt att skapa hållbar produktmedia och med ett minst
sagt annorlunda år i bagaget ser Acki ljust på framtiden.
– Jag tror att de flesta tvingas tänka annorlunda i de beslut som tas. Vi
reser, jobbar och träffas inte precis som vi brukar och därför måste man
anpassa sina insatser därefter. Vi utmanas att hitta nya vägar och det tror
jag är bra, särskilt när det kommer till hållbarhet.
Ackis tre tips för effektiv produktmedia
- Framförhållning. På så vis har vi möjlighet att jobba fram bra förslag och kunden har möjlighet att låta förslagen landa och diskuteras.
- Titta på hållbara produkter.
- Ha flera personer involverade i beslutet. Gärna flera personer inom företaget, men också den tänkta användaren. På så vis är det större chans att ni tar fram produkter som är hållbara på riktigt.
Acki Nordin
Sälj- och kundansvarig, SKS
Master Design Sverige AB
08-744 78 95 | 070-434 78 95