Master Design jobbar hårt för att erbjuda hållbar produktmedia. Längst fram i frontlinjen står inköp- och hållbarhetschefen Roger Lobergh.
Vi har pratat med honom om hur han ser på hållbar produktmedia och hur Master Design gör för att sätta frågan högt på agendan.
Sedan 18 år tillbaka är Roger Lobergh inköp- och hållbarhetschef på Master Design. Han jobbar strategiskt och har mycket problemlösningsorienterade frågor på sitt bord. Roger beskriver sina dagar som varierade och fyllda av både stora och små projekt.
– Det är lite som att spela schack varje dag och hitta nya lösningar på olika utmaningar. I den rollen har jag olika hattar på mig hela tiden och jobbar med allt från ledningsarbete och styrelsearbete till operativt arbete. Men i egenskap av hållbarhetschef är det jag som driver engagemanget inom hållbarhetsfrågor och håller det högt på agendan, säger Roger.
Kan produktmedia vara hållbar?
Pratar man om produktmedia och hållbarhet kan det finnas de som lyfter på ögonbrynen. Kan verkligen fysiska produkter vara hållbara? Roger menar att det är en förlegad syn på produktmedia.
– Gör vi vårt arbete rätt så lever produkterna länge och är i allra högsta grad hållbara, de kan till och med ersätta annan konsumtion. Kvalitet och livslängd är två begrepp vi alltid jobbar hårt för att leva upp till, men sedan är hållbarhet ett mycket större begrepp än så och det gäller att ha ett helikopterperspektiv.
Roger har jobbat med produktmedia på ett eller annat sätt i snart 30 år. Och enligt honom är det en bransch som vaknade upp sent vad gäller hållbarhetsfrågor.
– Till för bara några år sedan var de miljövänliga alternativen ofta tråkiga och fel. Men för att kunna erbjuda hållbar produktmedia på riktigt måste produkten också uppfylla grundkriterier som att vara snygga, ha ett konkurrenskraftigt pris och rätt design. Bara för att en produkt är miljövänlig är den inte hållbar om konsumenten ändå inte kommer använda den – då har man bara skapat ännu en onödig pryl.
Rådet för hållbar produktmedia
För att jobba mer strategiskt kring hållbarhetsfrågan så ingår Master Design i initiativet Rådet för hållbar produktmedia. Det är sex företag som skapat en samlingsplats för kunskap, diskussion och information kring hållbarhetsfrågor och tanken är att både konkurrenter och kunder kan använda informationen för att bli bättre på att driva hållbarhetsfrågor och få branschen att jobba tillsammans.
– En stor problemställning är att företag tror att de måste kunna allt, men man måste veta sina brister och vara öppen med det för att kunna utvecklas. Det är ett stort område så det går inte att vara fulländad. Genom Rådet för hållbar produktmedia sätter vi hållbarhet på agendan och kan jobba branschöverskridande och transparent.
Men hur gör Master Design för att leva som de lär? Enligt Roger är det ett arbete som sker på många fronter. Inte bara genom att se till att erbjuda produkter som lever länge genom att vara målgruppsanpassade och användbara, utan också genom att sätta hållbarhet högt på agendan.
– Det är en del av vår värdegrund och ett arbete som pågår hela tiden. Vi jobbar med att öka kunskapen hos medarbetare, leverantörer och intressenter. Och när medvetenheten ökar gör vi människor bättre val än igår. Det handlar om ständig utbildning, dialog och samtal.
En hållbar framtid
Framtidens produktmedia stavas hållbarhet, det är Roger säker på. Förutom nya material, ett cirkulärt tänk och en mer medveten konsument så kommer efterfrågan förändras.
– Slit-och-släng mentaliteten kommer försvinna mer och mer och konsumenten kommer ställa högre krav på oss leverantörer. Vi kommer behöva bli mer snabbfotade och lyhörda och då tror jag det är viktigare än någonsin att hållbarhetsfrågorna sitter i dna:t. Man måste andas och leva hållbart för att inge förtroende och transparensen kommer öka i hela näringskedjan.
Vill du kika på ett axplock av Master Designs hållbara produkter? Här hittar du allt från pennor till kläder och smarta och hållbara prylar.