Michael Barkman är vd på Master Design och är övertygad om att produktmedia både är ett träffsäkert och kostnadseffektivt sätt att bygga sitt varumärke. I den här artikeln berättar han om sin roll, hur branschen förändrats och när han tycker produktmedia gör sig som allra bäst.
Michael Barkman startade Master Design tillsammans med fyra kompisar 1987. Då var han 25 år orädd och otålig. Nu, 33 år senare är han fortfarande vd för bolaget och tycker det är minst lika roligt, men är lite mera ödmjuk.
– Jag har titeln vd, men det är nog det jag gör minst egentligen. Mestadels letar jag nya kunder och leder stora projekt. Jag brinner för sälj och att kunna lösa våra kunders utmaningar, säger Michael.
Produktmedia handlar om att vara kreativ och förmedla ett budskap genom andra produkter. Och när funktionen i produkten hjälper till att repetera det givna budskapet har man det hemliga receptet till effektiv produktmedia.
– Jag brukar exemplifiera effekten genom en tablettask. Säg att du vill nå ut med budskapet mångfald och tablettasken är fylld med godisbitar som har olika färger och former, men alla smakar likadant. Då förstärks kontentan av att människor ser olika ut men är likadana på insidan. När man hittar sådana synergier fungerar produktmedia som allra bäst.
En bransch i utveckling
Sedan Michael klev in i branschen har den förändrats. Förr fanns det en slit-och-släng mentalitet där bolag tryckte sina loggor på lågkvalitativa pennor, onödiga plastartiklar och t-shirtar av dålig kvalitet. Idag ser både utbud och efterfrågan helt annorlunda ut.
– Vi måste hålla hög kvalitet i alla led. Produkterna ska inte bara representera företagets kommunikation utan också vara hållbara, snygga och användbara. Ofta håller våra produkter högre kvalitet än i många butiker.
Michael menar att en av de roligaste sakerna med att jobba med produktmedia är att ta fram reklam som konsumenten faktiskt vill ha. Hittar man rätt vara och budskap kan produkten leva i många år vilket både bidrar till långsiktigt varumärkesbyggande och en kostnadseffektiv insats för företaget. Men det finns förstås utmaningar.
– I min roll ska jag leda och motivera andra människor. Det är något av det roligaste men också det mest utmanande. Sedan kan det vara utmanande att förklara skillnader i produktmedians olika effekter för kunden.
Master Design sätter kunden i fokus
För effekten av rätt produktmedia enorm. Speciellt när den förstärker annan marknadsföring genom att vara dagsaktuell och ha en stark röd tråd. Men hur gör Master Design för att nå upp till de höga kraven?
– Vi har högt kundfokus och är snabbrörliga och trendföljande. Vi vill alltid hjälpa till och älskar att klura på kreativa lösningar tillsammans. Dessutom har vi respekt för kundens varumärke och tar alltid hänsyn till kvalitet och miljöaspekt.
Nya kunder hos Master Design 2020
Moderaterna
Master Design vann upphandlingen om att vara leverantör av produktmedia till Moderaternas Riksorganisation inför valet 2022.
Akavia
Jusek har gått samman med civilekonomerna och bildat det större fackförbundet Akavia. Master Design hjälpte till med transformationen och har levererat alla möjliga typer av produkter.
Orange Cyberdefense
SecureLink är ett datasäkerhetsföretag som blivit uppköpta av Orange Cyberdefense. Master Design hjälpte till med förflyttningen och tagit fram produkter med det nya varumärket.
Dustin
Dustin har lanserat en ny varumärkesplattform och Master Design har tagit fram produktmedia som ett viktigt verktyg i den nya identiteten.
UNHCR
Master Design är ny leverantör för UNHCR och har hjälpt dem att ta fram produkter som syftar till att få fler månadsgivare och samla in pengar.