Det har varit ett utmanande år för många företag. För Orange Cyberdefense har pandemin lett till nya utmaningar, förändrade arbetssätt och framför allt – nya fokusområden när det gäller employee branding. Med ett tydligt fokus på att skapa samhörighet och gemenskap när anställda jobbat hemifrån valde Orange Cyberdefense att ta hjälp av Master Design. Tillsammans skapade de en webbshop med kvalitetsprodukter, märkta med Orange Cyberdefenses företagslogga. 

När Folkhälsomyndigheterna gick ut med rekommendationer att hålla sig hemma, begränsa sitt umgänge och jobba hemifrån förändrades vardagen för de allra flesta. Så även för Master Design. Med nya restriktioner och uteblivna mässor och kundbesök trillade avbokningar av beställningar in. När avbokningarna blev lika många som bokningarna blev Master Design tvungna att hitta nya lösningar.

Produktmedia blev viktigare än någonsin

I motgång, men med med blicken riktad mot nya lösningar, upptäckte Master Design att flera av deras kunder hade problem med att bibehålla samhörighet i och med de nya restriktionerna. Allt fler började jobba hemifrån vilket resulterade i en förlorad känsla av inkludering och gemenskap. Michael Barkman, VD på Master Design, vittnar om kundernas brist på lojalitet bland arbetskamrater och en förlorad kontakt med varandra – trots digitala möten. 

– Det blir känslolöst när vi tittar på en skärm, säger Michael. 

Bristen på samhörighet resulterade i att allt fler kunder behövde hjälp att hitta lösningar på problemet. I tider när många satt hemma blev produktmedia viktigare än någonsin. Att använda sig av produktmedia blev ett enkelt sätt för Master Designs kunder att visa anställda uppskattning och bidra till en ökad gemenskap.

– Här kommer verkligen våra produkter till nytta. När man sitter bredvid sin termos eller kaffemugg med företagsloggan påminns man ständigt om teamet och gänget man jobbar mer, säger Michael.

Pandemin gav Orange Cyberdefense nya möjligheter

Bland de företag som valt att lägga mer fokus på produktmedia under pandemin är Orange Cyberdefense, ett företag som jobbar med IT-säkerhet. För dem är gemenskap en viktig del av verksamheten, berättar Lars Billström, som är ansvarig för intern PR på Orange Cyberdefense. 

– Jag tycker det är direkt avgörande att man satsar på gemenskap inom ett företag. Om man ska få ut det bästa – inte det mesta – av en individ, måste man ha en känsla av samhörighet, känna att man utvecklas och blir sedd. Det är otrolig viktigt och ligger i vårt företags DNA att arbeta med samhörighet för att vara en bra arbetsgivare.

Allt har inte varit guld och gröna skogar för Orange Cyberdefense. Lars berättar även om utmaningar som företaget stött på under åren. 

– Vi har blivit uppköpta och bytt namn fyra gånger på tio år, så det här med branding är lite knepigt. Precis när man kommer igång så är det dags för ett nytt varumärke som ska lanseras.

Positivt fokusskifte

Det var precis innan pandemin förra året som företaget bytte namn för sista gången. Då ville de satsa fullt ut på employer branding. Efter förberedelser av nylansering, kampanjer och renoveringar av kontor stod de lamslagna till en början, när de insåg att allt slit inte skulle ge det resultat de hoppats på. Med folkhälsomyndighetens restriktioner om att jobba hemifrån tvingades Orange Cyberdefense tänka om – vilket ledde till ett positivt fokusskifte. 

– Detta året har vi ägnat till att skapa nya rutiner för att verkligen se våra anställda och engagera dem. Även om man jobbar hemma, jobbar man hos oss

Med ett ännu större fokus på gemenskap när alla sitter hemma och jobbar blev produktmedia en betydande del i arbetet. Lars berättar att produktmedia tidigare mest kändes som något som kostade pengar, men under employer branding-resan och pandemin ville företaget satsa ordentligt.  

– Nu är det på ett annat sätt och vi vill göra det bra. Anställda ska få en bra känsla och känna sig stolt att jobba inom företaget.

Tillsammans med Master Design har Orange Cyberdefense därför tagit fram ett kit och en webbshop, där anställda kan välja själva bland flera produkter. I sortimentet finns ett tjugotal olika plagg. Alltifrån väskor, jackor och strumpor, till pikétröjor och träningskläder – alla produkter snyggt märkta med företagets logga. 

– Det är väldigt uppskattat. I sommar ger vi våra anställda en summa att beställa för i webbshoppen, för tredje gången.

Utöver sommar- och vintergåvor får även alla nyanställda 2000 kronor att beställa för som en välkomstpresent. 

– Vi vill hälsa dem välkomna ombord! Du har redan en dator, väska och en telefon – nu kan du även se ut som en del av oss. Då kan de välja bland alla produkter vi tagit fram med Master Design.

Vill skapa sammanhållning genom produktmedia

Det huvudsakliga syftet med användningen av produktmedia är att skapa sammanhållning inom företaget. Lars menar att en del i arbetet att skapa god stämning och samhörighet är den digitala kickoff som anordnades under pandemin. Orange Cyberdefense såg möjligheter att samla samtliga anställda runt om i de svenska regionerna för att prata visioner och framtid – vilket kombinerades med en trevlig aktivitet. 

– Alla fick hem en matkasse, kockmössor, förkläden och schyssta grejer som man kan spara efteråt. Sedan kopplade alla upp sig via zoom och vi lagade risotto tillsammans med en inhyrd kock. 

Det kan låta enkelt, men Lars påpekar att det ligger mycket tanke och logistik bakom. För att möjliggöra den digitala matlagningen tog de hjälp av Master Design. 

– Master Designs styrka ligger i logistik och kontakter. Det är lätt att komma på en idé, men inte att utföra den. I detta fall behövdes förkläden med företagsloggan till 300 personer, som dessutom skulle skickas till alla. Det löste Master Design. 

Lars ser ljust på framtiden och säger att Orange Cyberdefense definitivt kommer fortsätta arbeta med produktmedia tillsammans med Master Design. 

– Det fungerar hela vägen – från ax till limpa.

Lars Billström

Field Marketing Manager

Orange Cyberdefense Sweden

Följ Master Design

  • Vad kan vi hjälpa dig med?

    Ta kontakt med oss, vi berättar gärna mer om hur ni kan förstärka era relationer till kunder och anställda