Inga fysiska möten. Inga konferenser. Inga jobbresor. Så ser vardagen ut för många just nu. Så hur gör man för att bibehålla en stark företagskultur och skapa engagemang när det är svårt att träffas? Kanske är nyttan av produktmedia större än någonsin.

Våren 2020 kommer gå till historien. Inte bara på grund av den pandemi som drabbade hela världen, utan också för de efterverkningar som den bar med sig. Även om vardagen så småningom kommer återgå till det normala är flera förändringar här för att stanna. Flexibla kontor, digitala möten, konferenser på distans och mindre resande. Det är några saker som med största sannolikhet kommer bli en del av vår vardag även efter Covid19.

En ny verklighet

Vi behöver vänja oss vid att det fysiska och digitala mötet samsas. Men hur ska man anpassa sitt erbjudande till den nya verkligheten? För oss som jobbar med produktmedia kan det vid första anblick verka ödesmättat. Vår affär går ut på att skapa fysiska produkter till fysiska event. Men det är inte riktigt hela sanningen. Produktmedia handlar inte bara om att fylla en funktion under mässor, konferenser eller företagsresor. Det handlar lika mycket om att förstärka digitala upplevelser. Nu gäller det att se hur produktmedia kan komplettera och förstärka både fysiska och digitala nedslag. För är det någonting vi är säkra på så är det att det är viktigare än någonsin att skapa intresse, bygga lojalitet och känna samhörighet. Och det är precis det produktmedia är till för.

Fysiska produkter i en digital värld

På en mässa vill du ha någonting som lockar besökarna till din monter. Det kan vara godis, anteckningsblock eller mer avancerade och specialanpassade saker. Oavsett produkt handlar det om att skapa ett intresse, bygga en förväntan och öka närvaron i din monter. Precis på samma sätt fungerar det inför digitala event. Skicka ut personliga inbjudningar med överraskningar och bygg en hype kring det du ska prata om. En inbjudan kan vara långt mycket mer än bara ett papper.

Ponera nu istället att ditt företag ska hålla en digital konferens. Hur ska du få dina medarbetare att känna engagemang, lust och en vilja att delta när de sitter hemma framför datorn? Även här spelar välplanerad och genomtänkt produktmedia en stor roll för engagemanget. Skicka ett kit med överraskningar att öppna under konferensens gång och förbered moment där medarbetarna är delaktiga. En kaffemugg med ett roligt budskap, en träningströja att ta på sig under lunchpromenaden eller genomtänkta aktiveringar att ägna sig åt innan, under och efter konferensen. Bara fantasin sätter gränser och det går att vara hur kreativ som helst för att förstärka budskap, bygga lojalitet och skapa gemenskap.

Så kom ihåg …

Det fysiska mötet kompletteras av det digitala. Så fundera på hur du kan nyttja ditt varumärke, produkt och engagemang i detta nya sammanhang. Hur kan fysiska produkter och smart produktmedia bli en brygga mellan det digitala och det fysiska för att bidra till ännu vassare kommunikation?

Vill du skapa effektiv produktmedia till dina fysiska och digitala sammankomster? Vi hjälper dig hitta rätt!

Följ Master Design

  • Vad kan vi hjälpa dig med?

    Ta kontakt med oss, vi berättar gärna mer om hur ni kan förstärka era relationer till kunder och anställda