Kan hållbarhet och produktmedia gå ihop? Vi har pratat med Anna Sandström, miljösamordnare vid Uppsala universitet, om hur universitetet jobbar för att säkerställa att deras profil- och reklamprodukter möter miljömålen.

Sedan 2014 har Anna Sandström jobbat som miljösamordnare på Uppsala universitet – en roll som innehåller allt från internutbildning, lagbevakning, kravställning i upphandlingar till omvärldsbevakning och miljörevision. Och inte minst att vägleda miljöombuden på respektive institution eller avdelning, att driva universitetets miljöarbete framåt.

– Mycket handlar om att hjälpa dem att tolka de nya lagar och riktlinjer vi har att förhålla oss till. En stor del handlar om inköp. För även om jag säkerställt vid upphandlingen att leverantören har möjlighet att leverera produkter efter våra miljökrav är det inte säkert att det per automatik sker vid varje inköp, berättar Anna.

Hon säger att det kan vara en djungel att hitta de mest miljövänliga och hållbara produkterna.

– Ibland kanske produkten är både hållbar och miljövänlig men producenten har inte haft råd att skaffa miljömärkningen. Då gäller det att man har en leverantör som man litar på och som har den kollen åt en.

Anna nämner flera gånger vikten av att känna att ens leverantör är en medspelare, någon som vill åt samma håll. På Master Design är det Acki Nordin som är Uppsala universitets kontakt.

– För oss är det så viktigt att känna att leverantören tycker att det är spännande med hållbara produkter, att vi kan få förslag på nyheter som vi kanske själva inte har hunnit upptäcka. Acki är i vårt lag, hon föreslår alltid de bättre alternativen direkt. Hon vet vad vi vill ha.

Idag producerar Master Design universitetets profil- och reklamprodukter. Resultatet syns bland annat under introduktionsdagar, vid montrar på mässor, i presentshopen på muséet Gustavianum och i receptionerna.

– Det är en stor verksamhet och då måste vi ha en leverantör som kan möta upp våra krav. Om man är internationellt framstående inom miljöforskningen måste det rimma med produkterna vi delar ut, säger Anna. Acki gör det lätt för oss. Hon sammanställer listor på hur hållbara våra produktval har varit och vilka alternativ vi har för att vara ännu hållbarare framåt.

Vid universitetet har produktmedia också fungerat som ett sätt att involvera studenter i verksamheten. När några av studenterna ville göra något åt mängden pappersmuggar som förbrukades på campus resulterade det i en termosmugg.

– Det är jätteviktigt för oss att visa att studenterna kan vara med och påverka. Just kaffe och te står för ett jättestort svinn. Med termosen skulle svinnet minska samtidigt som studenterna skulle kunna köpa billigare kaffe. Här fick studenterna vara med i hela processen och Acki mötte upp direkt med design– och kostnadsförslag.

I kravspecen stod att muggen skulle vara helt återvinningsbar och att den skulle kunna förvaras liggandes i en ryggsäck. Vidare skapade man en hashtagg #BYOC – bring your own cup som trycktes på termosarna.

– Tanken var att man skulle kunna posta under hashtaggen när man använde sin kopp på campus. Nu sammanföll lanseringen med covid, så vi tänker att vi får ta ett nytag under hösten. Men just processen var väldigt lyckad.

På frågan kring hur universitetets hållbarhetsmål går ihop med framtagningen av ny produktmedia säger Anna att det alltid görs en avvägning innan produkterna beställs.

– Först ställer vi frågan ”behöver jag verkligen produkten?”, om svaret är ja är nästa steg alltid att leta efter den mest hållbara produkten. Det köps färre men bättre produkter idag. Vi spenderar kanske lika mycket pengar, men med den skillnaden att produkterna är mer miljömässigt hållbara.

Just att ta miljömässigt hållbara beslut har också blivit lättare. De offentliga upphandlingarna sporrar företagen att bli mer hållbara.

–Vi kan inte gå emot upphandlingsprinciperna, det måste finnas ett marknadsunderlag. Så även om vi såklart ska ställa tuffa miljökrav måste leverantörerna ändå klara av att möta dem. Men det jag har märkt mellan upphandlingsomgångarna är att det har fungerat sporrande för företagen. Efterfrågar vi något kommer produkterna och de företag som ligger i framkant vad gäller klimatanpassningen premieras.

Hon ger miljömärkta arbetskläder som ett exempel. I första omgången klarade företagen inte av att leverera den oeko-tex märkning som upphandlingsmyndigheten hade som krav – textilierna höll för låg kvalitet. Då fick de ställa kraven så att det skulle inspirera leverantörerna att utvecklas till nästa upphandling.

– Samma krav vi hade då hade varit alldeles för lätta idag. Så vi ser att vi driver på utvecklingen. Som nu med vilka kemikalier som används i framställningsprocessen. Våra lokalvårdare behöver arbetskläder, då har vi som myndighet en skyldighet att se till att vare sig våra brukare eller de som framställer kläderna behöver komma i kontakt med för hälsovådliga kemikalier. Det gäller allt vi beställer, jag måste kunna se dig som skattebetalare i ögonen och säga att dina skattepengar gick till något bra.

Annas tips till dig som vill göra hållbarare inköp

  • Våga fråga konkurrenten

Ta kontakt med kollegor från andra företag i branschen. Hur har de satt upp sina kriterier? De flesta är öppna med sina upphandlingsmål.

  • Kika i upphandlingsmyndighetens kriteriedatabas

Här finns massor med tips på vad man kan ställa för kriterier i form av miljökrav och sociala krav och det går att matcha mot ditt produktområde.

  • Vad gör störst skillnad?

Fundera över vilka frågor er organisation tycker är viktigast och på vilka områden ni kan påverka mest. Det är här ni ska lägga krutet.

I frontlinjen för hållbar produktmedia

Missa inte vår artikel där Master Designs inköp- och hållbarhetschef Roger Lobergh intervjuas. Vi har pratat om hur han ser på hållbar produktmedia och hur Master Design gör för att sätta frågan högt på agendan. Läs hela artikeln här.

Anna Sandström
Miljösamordnare
Uppsala universitet

Acki Nordin
Kundansvarig, SKS
SKS@masterdesign.se
Master Design Sverige AB

Följ Master Design
via sociala medier

Exempel på Uppsala universitetets hållbara profilprodukter

  • Vad kan vi hjälpa dig med?

    Ta kontakt med oss, vi berättar gärna mer om hur ni kan förstärka era relationer till kunder och anställda